Részletes
IQ-vizsgálat
• Könnyen elfelejti, hogy mit kellene egy feladat után a következőkben csinálnia?
• Nem tudja adott idő alatt befejezni a feladatait?
• Gondot jelent táblázatok, térképek értelmezése?
• Problémák merülnek fel a nyelv megértésével és értelmezésével?
Segítünk feltérképezni a problémát!
A felmérés folyamata
Pszichológiai vizsgálat: 2 × 55 perces pszichológiai vizsgálat során részletes gyermek, serdülő vagy felnőtt intelligencia-vizsgálat kerül felvételre (2 × 15.000.- Ft)
Kiértékelés: a vizsgálat adatainak számszerűsítését követően a szakember minőségi és mennyiségi elemzést hajt végre az eredményeken valamint számítógépes kiértékelésnek veti alá az összesített skálákat.
Konzultáció: a szakember jelenlétében történő 55 perces konzultáció összefoglalja az eredményeket és megfogalmazza azokat a javaslatokat, melyekkel ellensúlyozhatók az intellektus egyes területeinek nehezítettségei. (15.000.- Ft)
Intelligenciavizsgálati vélemény és javaslat*: a szakemberek elkészítik a részletes intelligenciavizsgálati véleményt: előzmények, anamnézis, pszichológiai vizsgálat eredményei, javaslatok, ajánlott fejlesztési területek.
(vélemény abban az esetben készül, amennyiben a szülő/kliens jelzi, hogy igényt tart a szóbeli konzultáción túl az írásbeli véleményre és javaslatokra is, +15.000.-Ft)
4- 7 év 7 hónapos korig
A részletes intelligenciavizsgálat a következő területeket érinti:
verbális megértés,
téri-vizuális gondolkodás,
fluid gondolkodás,
munkamemória,
feldolgozási sebesség.
Amennyiben a gyermek terhelhetősége/figyelmi kapacitása/egyéb pszichés tényező nem teszi lehetősége a teljes teszt felvételét, úgy a vizsgálat során a felsorolt indexek közül csak annyi kerül felvételre, melyre az idő és a gyermek terhelhetősége időt biztosít.
A verbális megértés területeit a következő alpróbák mérik: általános ismeretek, közös jelentés.
A perceptuális terület feltérképezésére szolgálnak: mozaik-próba, tárgykirakó.
A fluid gondolkodásról enged képet alkotni a következő két alpróba: mátrix-következtetés, képi fogalomalkotás.
A feldolgozási sebesség pedig az állatkereső és a törlés részfeladatok alapján számolódik.
6-16 éves korig
A részletes intelligenciavizsgálat a következő területeket érinti:
verbális megértés,
perceptuális következtetés,
munkamemória valamint
feldolgozási sebesség indexek.
Ezekből épül fel a profil, mely a gyermek/fiatal általános megismerő képességei mellett következtetni engednek tanulási zavarokra, figyelmi zavarokra, neurológiai problémákra, speciális adottságokra avagy értelmi szint megállapítására.
A Verbális megértés altesztjeit a következő alpróbák alkotják: közös jelentés, szókincs, általános megértés, általános ismeretek valamint opcionálisan a szótalálás. A perceptuális következtetés a következőt jelenti, a következő alteszteket: mozaik-próba, képi fogalomalkotás, mátrix következtetés, és opcionálisan képkiegészítés. A munkamemória fedi le a számterjedelem valamint az úgynevezett betű-szám szekvencia alpróbákat (továbbá opcionálisan a számolást). Végezetül pedig a feldolgozási sebesség szubtesztjei: Kódolás, Szimbólumkeresés.
16 éves kor fölött
A részletes intelligenciavizsgálat a következő területeket érinti:
verbális megértés,
perceptuális következtetés,
munkamemória
valamint feldolgozási sebesség.
Ezekből az indexekből áll össze az intelligenciaprofil. A profil alapján következtetni lehet olyan problémákra, mely összefüggésbe hozható tanulási zavarokkal, figyelmi zavarokkal, neurológiai problémákkal, de képet ad a szellemi képességekről és a végrehajtó funkciók esetleges sérüléséről is.
A verbális megértés index a következő részfeladatok értékeiből tevődik össze: közös jelentés, szókincs, általános megértés és opcionálisan a szótalálás.
A perceptuális következtetés altesztjeit a köetkezők alkotják: mozaik-próba, mintakirakó, mátrix-következtetés, képkiegészítés, és opcionálisan a súlybecslés.
A munkamemória indexe a következő szubtesztekből tevődik össze: számterjedelem, betű-szám szekvencia(, míg opcionálisan felvételre kerülhet itt a számolás alteszt is).
A feldolgozási sebesség index értékei a kódolás valamint a szimbólumkeresés részeredményeiből állnak össze.
Verbális intelligencia: az egyén kulturálisan elsajátított ismeretkörének mértéke, felhasználásának hatékonysága. Szoros kapcsolat az olvasással valamint 7 évtől kezdve az írásteljesítménnyel.
Perceptuális következtetés: azon mentális képességek (pl. fogalomalkotás, képi-téri ingerek észlelése, elemzése), melyekkel a személy új, automatikusan nem kivitelezhető feladatokat tud megoldani. Erős kapcsolat a matematikai teljesítmény alakulásával, valamint részben hat az olvasási képességre és az írásbeli kifejezőkészségre.
Munkamemória: annak a mértéke, hogy a gyermek miként tud verbális (szóbeli) anyagokra figyelemt fordítani. A koncentráció valamint a rövid távú munkaemlékezet felmérésére szolgál.
Feldolgozási sebesség: Azt mutatja, hogy milyen teljesítménnynek felel meg a gyermek/fiatal mentális és grafomotoros munkának sebessége. Következtethetünk belőle a rövid távú vizuális emlékezetre, a figyelemre és a szem-kéz koordinációra.
SZAKEMBER
Fehér Tibor Dániel
klinikai és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus,
egyetemi oktató (KRE-BTK)
egyetemi oktató (KRE-BTK)